طرز پخت آبگوشت
نوشته شده توسط : زهرا جعفرزاده

آبگوشت از غذاهای لذیذ و پر طرفدار ایرانی ها است که از ترکیب گوشت ،حبوبات و سبزیجات تشکیل شده است که با تیلیت کردن خورده می شود. همچنین آبگوشت از غذاهای اصیل و سنتیمانند اشکنه است . این غذا از زندگی کوچی و عشایری نیاکان ما، به دلیل فرهنگ دامپروری به جای مانده است. 

آبگوشت
آبگوشت انواع مختلف دارد که در شهر ها و مناطق مختلف با مواد و ادویه های متفاوتی طبخ میشود. که شناخته ترین آنها ، آبگوشت بزباش ، آبگوشت گندم و آبگوشت بلغور، آبگوشت کشک و...... است.
طرز پخت آبگوشت

مواد لازم برای تهیه آبگوشت

  • ۲۵۰ گرم گوشت گوسفندی  (در صورتی که از گوشت گوسفندی با استخوان استفاده میکنین که به نظر من بهتره حتما از گوشت همراه استخوان استفاده کنین چون آبگوشتتون خیلی لذیذ تر میشه سعی کنین بجز وزن استخوان ۲۰۰ الی ۲۵۰ گرم هم وزن گوشتش باشه)
  • ۵۰ الی ۱۰۰ گرم دنبه (چربی گوسفند)
  • ۱/۲ پیمانه لوبیا
  • ۱/۲ پیمانه نخود
  • ۱ عدد پیاز
  • ۳ الی ۴ عدد گوجه فرنگی
  • ۲ عدد سیب زمینی متوسط
  • ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • ۳ حبه سیر خام
  • ۲ الی ۳ عدد لیمو عمانی در صورت تمایل
  • ۱/۲ قاشق مربا خوری دارچین در صورت تمایل
  • نمک، فلفل و زرچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه آبگوشت

نخود و لوبیا را از شب قبل خیس کنید و طی آن چندین بار آب آن را عوض کنید تا هم زودتر بپزد و هم نفخش کاهش یابد.

سپس گوشت گوسفندی را داخل قابلمه ای مناسب بریزید و مقداری آب سرد داخل قابلمه بریزید در حدی که آب روی گوشت را بگیرد.

حتما از گوشت با استخوان استفاده کنید که آبگوشت شما را لذیذ تر کند.

قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا آب داخل آن بجوشد. بعد از اینکه آب به جوش آمد و دو ، سه قول زد ، کل آب آن را دور بریزید تا چون کف های قهوه ای باعث تیره شدن رنگ آبگوشت میشود.

مجددا آب داخل قابلمه بریزید و این بار کمی بیشتر از دفعه قبل و سعی کنید از آب ولرم استفاده کنید.

حرارت را بالا ببرید تا آب به جوش بیاید.گوجه فرنگی ها را پوست بگیرید و به همراه حبوبات آبکش شده ،دنبه ، سیر و پیاز خرد شده داخل قابلمه بریزید.

سیب زمینی ها را هم پوست بگیرید و از وسط به دو نیم کنید و به همراه چوب دارچین ، فلفل و زرد چوبه داخل قابلمه آبگوشت بریزید.

بعد از حدود ۲ تا ۳ ساعت نوبت به اضافه کردن سیب زمینی و لیمو عمانی‌ها می‌رسد. سیب زمینی‌ها را از وسط نصف کرده و لیمو عمانی‌ها را سوراخ کنید سپس داخل آبگوشت بریزید و پس از گذشت ۱۵ دقیقه رب گوجه فرنگی، نمک و دارچین را اضافه کنید و اجازه دهید تا مواد ۱ تا ۲ ساعت آرام آرام بپزد. دقت کنید که لیمو عمانی باید در ۱ ساعت آخر مراحل پخت اضافه شود تا آبگوشت طعم تلخی نگیرد.

در این مرحله دنبه را بیرون آورده و با گوشتکوب بکوبید و دوباره داخل قابلمه برگردانید تا خوب پخش شود. پیاز‌های پخته شده را از آبگوشت خارج کنید.

نکات پخت آبگوشت دیزی

تنظیم مقدار آب

یکی از نکات مهمی که در تهیه آبگوشت باید رعایت کنید میزان آب مورد نیاز است. شما ابتدا باید مقدار زیادی آب داخل قابلمه بریزید تا اواسط پخت مجبور نباشید که آب به قابلمه اضافه کنید. اگر در حین پخت مجدد به آبگوشت آب اضافه کنید بر روی طعم گوشت تاثیر خواهد گذاشت. بهتر است از آب جوشیده شده و سرد استفاده کنید.

 
 

استفاده از لیمو عمانی

در برخی مناطق برای اینکه طعم آبگوشت کمی ترش تر و خوشمزه تر شود در آن لیمو عمانی می اندازند. برای این منظور یک ساعت قبل از آماده شدن آبگوشت ۲ عدد لیمو عمانی را با چنگال سوراخ کنید و به آبگوشت اضافه کنید. در انتها و پس از پخت لیموعمانی ها را دور بیندازید.

 
 

حبوبات مناسب

همانطور که بالا اشاره شد حبوبات آبگوشت را به مدت ۲۴ ساعت بخیسانید تا نفخ آنها گرفته شود. یک روش برای تشخیص حبوبات تازه وجود دارد که اگر پوست حبوبات در طی پخت جدا شده و بر روی آب جمع شود نشان از این موضوع می باشد که حبوبات قدیمی و کهنه است.

خواص آبگوشت برای بدن:

 «آبگوشت به دلیل داشتن حبوبات که منبع غنی از پروتئین آهن و مس می باشد برای کسانی که دچار کم خونی می باشند بسیار مفید است.ترکیبات گوناگون و متنوع موجود در آبگوشت باعث شده این غذا دارای ویتامین های A، B و مواد معدنی همانند سلنیوم، فسفر، منیزیم،پتاسیم ، گوگرد، نشاسته ،آسپیرین و آنتی بیوتیک باشد و برای افراد لاغر بسیار مناسب است. علاوه بر این آبگوشت برای تقویت نیروی جنسی، افزایش احتمال دختر زایی،افزایش مقاربت در برابر عفونتها ،بهبود زخم های قرنیه چشم و نیز برای رشد کودکان بسیار کار ساز است»

طرز تهیه آبگوشت در زودپز:

  • در مرحله اول ابتدا پیازها را کاملاً شسته، خرد کرده و در قابلمه زودپز بریزید و سپس آن‌ها را با مقدار کمی روغن تفت دهید، بعد گوشت آبگوشتی را به پیازها اضافه کنید و کاملاً هم بزنید. به آن‌ها نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و ادویه آبگوشت و همچنین مقدار کمی هم رب اضافه کنید، سپس تمام مواد را برای مدتی با یکدیگر تفت دهید.
  • در مرحله بعد نوبت به نخود و لوبیا می‌رسد، بهتر است که نخود و لوبیا را از شب قبل در آب بگذارید تا خیس بخورند، با این کار از نفخ آن‌ها جلوگیری می‌کنید. حالا مقداری آب به زودپز اضافه کنید و نخود و لوبیاها را به آن اضافه کنید و کاملاً هم بزنید تا مخلوط شوند.
  • در مرحله بعد سیب‌زمینی‌ها را کاملاً بشویید و از تمیز بودن آن‌ها مطمئن شوید چون آن‌ها را بهتر است با پوست درون زودپز بیندازید. چون اگر پوست آن‌ها را بگیرید، در درون زودپز سیب زمینی‌ها وا می‌روند و در درون آبگوشت پخش خواهند شد.
  • در مرحله بعد گوجه‌ها را به چهار قاچ تقسیم کرده و به داخل آبگوشت اضافه کنید، و برای اینکه آبگوشت شما طعم و عطر دلچسب بگیرد می‌توانید یک تکه چوب دارچین را به آبگوشت اضافه کنید. سپس در زود پز را ببندید و حدود 45 دقیقه به آن زمان بدهید تا حبوبات و گوشت کاملا پخته شوند. البته دقت کنید که این زمان با توجه به نوع زودپز مورد استفاده شما نسبی است.
  • بعد از جا افتادن کامل آبگوشت آن را در یک کاسه زیبا بریزید و در کنار نان سنگک یا بربری و مخلفاتی همچون سبزی خوردن، پیاز، ترشی، ماست و دوغ میل کنید.

 

 

 

 





:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: